Friday 24 February 2012

Cerita Seram Bukit Tempayan Pisang 1

Kisah yang bakal ku ceritakan ani masih menjadi tanda tanya dari dulu hingga sekarang kepada semua orang yang pernah mengalaminya, kepada penduduk kampong, mungkin jua kepada pembaca cerita ani dan kepada yang ingin mengetahui misteri tentang Bukit Tempayan Pisang…
Bukit ani terletak berdekatan dengan kampungku. Mungkin ada diantara pembaca tahu dimana letaknya bukit ani. Banyak sebenarnya perkara yang terjadi pasal Bukit Tempayan Pisang ani, tapi satu kejadian saja dulu ku ceritakan. 

Kejadian ani masih baru terjadi, kira-kira dalam bulan syawal tahun ani. Masa atu aku, bapa, mama dan abangku Andy(bns) baru saja selesai makan malam. Sudah abis bepanyap-panyap segala piring, cawan apa semua, duduk kami semula arah meja makan, abangku ani inda semana-mana bertanya arah bapaku. “Pa, arah bukit tempayan pisang atu ada istana kah?” nya abangku.
Bapa “Wallahuallam, inda ku berapa pasti tapi banyak pulang orang bercerita, ada yang pernah terliat jua,basar istana atu, kenapa kan kau betanya ani?”.
Andy “ Ada dua orang kawanku tampatku keraja pernah mencuba naik arah bukit atu kan cuba masuk kedalam istana a”.
Untuk pengetahuan, istana yang ku maksudkan ani bukanlah dari alam yang boleh dilihat dengan mata kasar. Hanya orang yang mempunyai ilmu kebatinan saja yang dapat melihatnya. 
Andy “ kawanku ani membagi tau dikawasan istana atu ada banyak pengawal yang menjaga istana atu. Pengawal atu mukanya garang, badannya buntak-buntak pulang tapi bemuscle” 
Andy “ iatah kawanku dua orang ani minta izin kan memasuki istana atu, tapi kana larang oleh pengawal ani, macam-macam cara sudah durang kan memasuki istana atu tapi kana larang, kana tulak, kana terajang uleh pengawal apa masih jua durang inda kana benarkan masuk. Tujuan kawanku ani sebenarnya kan mau tahu apa sebenarnya ada di dalam istana atu”
Mama “ Eh berani jua ya naik kesana, start dari awal orang pindah ke kampong ani macam-macam yang tejadi ada yang teliat kapal basar, ada yang teliat 7orang puteri, ada yang tejumpa keris, cucuk sanggul lama banyak lagi lah sampai esuk pun inda abis becerita”.
(Rumah-rumah di kampong ani sebenarnya bukanlah rumah lama banar pasalnya kampong ani jenis perumahan ganya sekarang ani kampong ani inda lagi nampak usul perumahan disebabkan oleh pokok yang sudah basar dan kebanyakan rumah disini sudah bertambah). Bebalik semula pasal abangku yang bercerita ani aku masa atu mendangar ganya ia becerita sama bapa mama. Inda semana-mana kami rasa bulu roma ani naik sendirinya masa atu, inda tau pasal apa. Kata orang kalau naik bulu roma ada tah tu ya ampir dengan kitani. Beranti tah kami bercerita pasal istana yang ada di Bukit Tempayan Pisang atu.
Kira-kira hampir tengah malam abangku ani besigup tia seorangnya di beranda depan rumah. Aku masih meliat tv masa atu. Semasa abangku ani besigup diluar di liatnya bulan ani panuh, apa kata orang ‘bulan mengembang’, naik tah lagi sekali bulu romanya ani, lain udah rasanya branti tah ya besigup, masuk tia kedalam.

Sudah atu esok harinya mama ani menghadiri majlis perkahwinan di kampong ani, walaupun masa atu masih lagi bulan syawal, ada sudah orang mengadakan majlis perkahwinan. Banyak lah jua orang kampong ani kana jemput ke majlis atu, mama pun duduk bersebelahan dengan salah seorang penduduk kampong ani, andang mama ani biasa jua dengan yang duduk disebelahnya ani namanya Timah(bns). Si Timah ani boleh dikatakan mudah nampak makhluk yang ketani inda nampak secara kasar dan kedia jua boleh berkomunikasi dengan makhluk tersebut. Becerita tah si Timah ani arah mama, “ Dimalam bah anakku dua orang kesarungan. Sorang anakku yang bini-bini, sorang lagi anakku laki-laki yang bungsu kana sarungi. Masa anakku yang bini-bini ani kesarungan, anakku ani menari tia pulang, menari gaya tarian urang lama, tarian tradisi. Anakku yang laki-laki besilat.”
Mama “ Adyh mengapa tia kesarungan kedua-dua atu?”
Timah “ Dimalam orang di bukit atu turun ya keluar mencari orang, ada dicarinya”.
Mama “ Siapa yang turun? Siapa dicarinya?”
Timah “Yang orang di bukit atu turun dimalam, durang ada tedangar ada dua orang kan cuba memasuki istana atu, marah bisdurang. Iatah banyak pengawal turun mencari sekeliling kampong ani. Badan pengawal atu buntak-buntak ya”.
BOWH!!!
Mama “sekali apatah anakmu?”
Timah “ anak ku yang bini-bini atu kana sarungi uleh puteri bungsu. Di bukit atu ada istana sebenarnya, ada tujuh orang puteri di atas atu tapi yang menyarungi ani puteri yang bungsu. Masa ani pulih ya sudah kana tawari dah dimalam yang laki-laki pun jua pulih sudah”
BOWH!!! Yang menjadi pertanyaan arah kami sekeluarga, macam mana cerita ani buleh sama? Apa yang kami bualkan malam atu ngam dan ada kaitan dengan kejadian yang diceritakan oleh si Timah arah mamaku. Kenapa bulu roma kami tiba-tiba naik masa kami berbual malam atu? Semasa abangku besigup diluar,mangapa ia merasakan sesuatu yang aneh? Adakah ianya benar wujud? Dan kenapa abangku tegarak hatinya membongkar topic perbualan pasal istana yang ada di Bukit Tempayan Pisang atu? Wallahuallam.

1 comment: