Thursday 1 March 2012

Misteri Bukit Tempayan Pisang 3

Kejadian seterusnya yang akan ku ceritakan ani bukan pasal istana ataupun pasal tujuh puteri yang ada pada Bukit Tempayan Pisang atu. Kisah ani terjadi kepada dua orang kawanku iaitu si Man dan si Azmi. 
Sebelum atu biar tah ku terangkan dulu pasal Bukit Tempayan Pisang. Beberapa tahun dulu ramai orang yang pernah sampai ke puncak bukit atu. Inda kira lah ada yang secara individu ataupun berkumpulan yang naik keatas puncak bukit atu. Kadang-kadang ada jua trip dari penuntut sekolah naik keatas. Ada yang bertujuan kan hiking, kan meliat pemandangan dan ada jua yang berniat kan mencari sesuatu diatas bukit atu. Tapi pada masa ani jarang lagi ada kedengaran orang naik ke atas bukit atu, samak kali sudah laluan yang biasa orang lalui untuk naik ke atas atu. Dalam banyak orang yang pernah naik ke bukit atu ada kisah disebaliknya.
Bebalik semula pada cerita yang dialami si Man sama si Azmi ani. Bisdurang bedua ani inda terkecuali tah jua diantara orang yang menginginkan naik puncak bukit atu. Si Man sama si Azmi ani mrerancang kan naik ke bukit atu waktu petang. Dengan menggunakan basikal sahaja sudah cukup bisdurang memulakan perjalanan dari rumah menuju ke bukit.
Sampai saja si Man sama si Azmi disana, durang letakkan basikal arah samak supaya inda kana curi. Mula lah perjalanan menaiki bukit ani. Bersusah-payah durang menaiki dan kira-kira pertengahan bukit atu durang naiki, adatah durang tejumpa laki-laki tua menuruni bukit atu perlahan. Dalam ati si Man barangkali orang tua atu payah kn menuruni bukit atu pasal atu pelahan. Inda tah durang ani peduli di teruskan tah jua kan naik sampai ke puncak. Baru jua beberapa langkah durang meneruskan naik tiba-tiba si Azmi menggamit si Man ani pasal si Azmi berada di belakangnya. Menoleh tah si Man ani ke belakang. Subhanallah!!! Sampai tia sudah dibawah orang tua atu. Macam mana buleh sekajap ganya ia sampai dibawah atu? Capat jua ya turun, tadi jua ia kial-kial? Siapa orang tua atu?
Inda tah jadi durang ani meneruskan naik, balik tah saja durang sebelum terjadi apa-apa.

No comments:

Post a Comment