Thursday 1 March 2012

Misteri Bukit Tempayan Pisang 4

Tiap-tiap hari inda kira pagi ataupun petang, bila saja ku bangun pagi siap dengan tarus duduk di katil, lapas atu stretch segala tangan dan kaki supaya fresh rasa badan inda lagi mengantuk. Berdiri tah ku menuju ke tingkap lalu membuka tabir dan terasa silau dimataku sebab cahaya matahari memancar masuk menerangi seluruh ruang bilikku. Tetepi disebalik pancaran cahaya matahari atu aku akan nampak pemandangan Bukit Tempayan Pisang dengan jelas. Sama jua kalau waktu petang, bila saja aku kan menutup tabir pasti aku akan terlihat bukit atu. Kadang-kadang timbul jua pertanyaan dalam hati, apa sebenarnya ada di bukit atu? Siapa yang berpenghuni disana?
Cerita kali ani bukan pulang mengisahkan tentang apa yang ada di Bukit Tempayan Pisang tapi pasal siapa yang berpenghuni disana. Kay ceritanya cemani, kan ketani tau sudah yang di atas bukit atu ada sebuah istana tapi inda dapat ketani lihat dengan mata zatir ketani. Seperti mana yang ku pernah tedangar kawasan rumah kami ani adalah pelintasan ataupun laluan penghuni-penghuni di atas atu. Bukan pulang maksud ku rumah kami ganya jadi laluan penghuni atu tapi tekandung tah jua rumah-rumah yang berhampiran ani.
Sekali adatah seorang hamba Allah ani, orang kampong ani pulang jua masih dan bisaitah ku bagi nama sebagai Ahmad. Si Ahmad ani buleh dikatakan ada masaalah sakit-sakit belakang pasal telampau banyak membuat keraja berat-berat darinya masih lagi bujang. Jadi kesannya barutah nampak setelah ia sudah berumur.
Ada satu hari atu si Ahmad ani baru jua ya siap menukar minyak M (m-oil) keritanya. Kan minyak yang bekas ditukarnya atu itam jua tu warnanya kalau tertumpah minyak atu ianya akan meninggalkan kesan yang kotor dan payah kan mengilangkan. Jadi dibuangnya tah minyak atu dibelakang rumahnya. Ditumpahkannya minyak atu sedikit-sedikit di satu sudut pagar rumahnya. Tujuannya membuang cematu pasal ia kan membunuh rumput-rumput yang menjalar naik ke pagarnya atu.
Tiba-tiba terasa bahunya ani kana pigang. Ditolehnya tah kebelakang kan meliat siapa yang memigang bahunya ani. Tekajut si Ahmad ani apabila dilihatnya ada seorang tua berdiri dibelakangnya. Orang tua atu becakap dengan sopan tapi nampak tegas kearah si Ahmad, “jangan dibuang disana, kamah tia perigi atu”.
Si Ahmad ani diam-diam tah ganya, inda ya berani becakap apa-apa lagipun dalam hatinya ia tertanya-tanya siapa orang tua atu. Ia pun akur tah jua inda ya jadi membuang minyak atu disana.
Siapa tah lelaki tua yang menagur si Ahmad atu? Perigi? Perigi apa yang dimaksudkanya atu,inda jua pernah ada perigi selama si Ahmad tinggal di rumah atu. Adakah lelaki tua atu penghuni dari bukit tersebut?
Jadi pengalaman yang dialami si Ahmad bejumpa orang tua ani bukan sekali atu saja tapi ada lagi.

No comments:

Post a Comment